Randomination

keep it real! I'm front'n
Yasmin II
Yasmin
Ikmal Edris
Kit
war
Wira
Sabree
jumpingJane
Armand
Guo
Amad Eimang
Raj
Abby
Ted
Ina
Nadia
Caryn
Hati Batu
Izwan Azrul
Haider
Gidong
© 2008 gdjock@yahoo.com
Friday, June 20, 2008
Umbrella/Payung

Hari Jumaat tiba lagi, dan macam biasa hari Jumaat adalah hari yang biasanya baki2 keletihan terkumpul disamping kegumbiraan untuk menyambut hujung minggu yang dinanti. Aku macam biasa memang ngantuk dan letih gila, sebab semalam aku tido pukul 4am buat keje2 aku yang tak pernah surut ni. So aku dah siap2 plan nak ponteng solat jumaat hari ni. Tapi bila aku bukak blog, sorang gadis dari England ni (you know who you are) pesan kat aku untuk sampaikan kat dia pasal khutbah hari ni. Walaupun aku ni agak setan, tapi peluang untuk menambahkan pahala ni tak dapat aku lepaskan. So to Hati Batu, thank you so much sebab mengingatkan aku pasal kewajiban aku.

Anyway, khutbah hari ni sebenarnya mcm sequel daripada khutbah minggu lepas. Still on the theme of ujian ujian Tuhan. Dulu masa aku sekolah ada brother senior aku cakap, kalau doa, jgn mintak supaya Tuhan menguji kita, sebab tak siapa tahu macam mana besar ujian yang akan datang. Aku pikir ada betul gak, tapi aku tak tau pulak hukumnya mcm mana. Anyway, berbaik pada khutbah, imam cakap, dalam keadaan ekonomi dunia sekarang ni, memang agak berat, terutama kepada orang2 miskin. Tapi kita haruslah memandang ujian Tuhan ini secara positif. Ia sebenarnya mengajar kita untuk hidup, dan lebih street wise. Aku dah lupa macam mana bunyi hadis ni, tapi lebih kurang bunyinya macam ni "Tuhan akan menguji hamba2 yang disayangi-Nya". So bila dikita didatangi kesusahan, ingatlah yang Tuhan amat menyayangi kita.

Pada aku, trying times macam ni sebenarnya push kita keluar daripada comfort zone yang menggemukkan kita sebenarnya. Manusia ni biasalah, bila dah terlalu selesa, mulalah naik lemak sekati. Kena uji sikit, melatahnya mengalahkan Joyah Gagap (fictional character I made up). Masa-masa macam ni mengajar kita untuk lebih creative dan sabar menjalani hidup. Ingatlah, every cloud has a silver lining.

So antara step2 yang imam ingatkan kitorang antaranya adalah bijak mengatur perbelanjaan. Meaning buy only the necessities only. Next adalah untuk menabung, mcm sediakan payung untuk hari hujan la. Tapi harus diingatkan, payung tu bukan semestinya untuk diri sendiri je, kalau ada kaum keluarga dan member2 yang sesak, boleh la pinjamkan atau sedekahkan. Baru lah, you can stand under my umbrella, ella, ella, eh, eh, eh. Sememangnya takda benda yang lebih fulfilling other than make other people happy.

Semua yang baik itu datang dari Tuhan, dan yang buruk itu datang dari diri aku sendiri.

xoxo,
wasallam.


Labels: , , ,

posted at 2:14 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 

Every Man For Himself

“Count your smiles instead of your tears; Count your courage instead of your fears.”

~ Unknown

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

~ Maya Angelou

“The secret of Happiness is Freedom, and the secret of Freedom, Courage.”

~ Thucydides

“Everything becomes a little bit different as soon as it is spoken out loud”

~ Hermann Hesse





Advertisement / I'msellingout
Image Hosted by ImageShack.us
Debt Consolidation